قصد دارم در سلسه مطالبی در رابطه با ماژول ها و برنامه هایی که بر روی وب سرورهای سایت هایی که طراحی کرده ام صحبت کنم اگر مطالب وب سایتم رو دنبال کرده باشید در رابطه با مشکلاتی که با وب سرور آپاچی در سرور های سایت شبکه خبری العالم داشتیم صحبت کرده ام.
بزرگترین مشکل وب سرور معروف آپاچی محدودیت کانکشن همزمان 10000 تایی هست که دارد و همچنین میزان مصرف بالای حافظه است. Nginx وب سرور معروفی هست که رایگان هست ,حجم پایینی دارد و کارایی بسیار بالا و تحت لایسنس BSD منتشر می شود. یکی بزرگترین مزیتهای این وب سرور ، پشتیبانی بسیار عالی از فایل های استاتیک هست.

Nginx سرعت پاسخگویی بسیار بالایی دارد و در بازدید های بسیار بالا واقعا عالی عمل می کند. از جمله قابلیت های Nginx سازگاری این وب سرور با اکثر توزیع های لینوکس هست. مستندات Nginx به نظر بسیار خوب هست و فروم Nginx هم بسیار بهتر، من خودم اکثر سوالاتم رو در این سایت در زمان بسیار کوتاهی دریافت می کنم و این برای من بسیار ارزشمند هست. بروز رسانی و نصب Nginx بسیار ساده است و یکی از قابلیت های خوب Nginx این هست.
در زمانی که شما می خواهید به نسخه جدید تر Nginx خودتون رو اپگرید کنید به صورت on the fly این کارو انجام می دهد و این مورد در پروژه هایی که نباید سایت داون تایم داشته باشه خیلی اهمیت داره.

Nginx برای مدیریت در خواست ها یا همون connection ها از روش منحصر به خودش استفاده می کند که البته از این روش در وب سرور های دیگری هم استفاده شده است.

در وب سرور Nginx برای هردرخواست یک thread جدید درست می شود و این درحالی هست که سیستم thread poll هم که دارد thread را تا زمانی حفظ می کند که در اون لحظه درخواست جدید بیاد و Nginx از thread های بیکار استفاده می کند. این روش استفاده از thread ها در انجین ایکس بسیار کارامد هست به طور کلی مدیریت باز و بست شدن thread ها در وب سرور هایی مثل آپاچی باعث شده که این وب سرور در کانکشن های بالا ،در هندل کردن این بازدید ها به قول معروف کم بیاورد.

Nginx علاوه بر این که یک وب سرور هست به درخواست های reverse proxy و e-mail (IMAP/POP3) proxy ها هم پاسخ می دهد.

NGINX چیست ؟ | وبلاگ رضا سروری