تصور کنید در یک اتاقی پر از آدم های مختلف هستید که هر کس به زبان خودش سخن می گوید. برای فهم سخنان افراد باید استاندارد و قواعد کلامی و یا به اصطلاح یک زبان مشترک پیدا کنید. این همه چیزی است که اینترنت را به جایگاه فعلی خود رسانده است. سیستمی که اجازه می دهد که کامپیوترهای مختلف از طریق شبکه های متفاوت با از یک استاندارد بهره بگیرند و با هم ارتباط برقرار کنند. بدون این قوانین این کامپیوترها و شبکه ها قادر به ارتباط با هم نخواهند بود.

یک دقیقه به فضا و اتمسفر اینترنت فکر کنید. شبکه ای مشتمل از شبکه های دیگر که در کل جهان امتداد پیدا کرده است. این شبکه ها از مجموعه قواعدی تبعیت می کنند که پروتکل (Protocols) نامیده می شود. این پروتکل ها امکان برقراری کامپیوترها در سراسر شبکه را فراهم می کنند. به جز این مجموعه ای از سرورهای قدرتمند زیرساخت های اینترنت را تشکیل می دهند.همچنین نقاط دسترسی شبکه ای (Network Access Point) که به اختصار NAP نامیده می شود و سیستم های کامپیوتری هم بخشی از از این ساختار به شمار می روند. همچنین ماهواره ها، کابل ها و فیبرها و روترهای بی سیم سیگنال ها را بین کامپیوترها و شبکه ها انتقال می دهند.

در واقع یک سیستم جهانی که از اقیانوسها و خشکی ها هم عبور می کند و همچنان نیز در حال رشد است. کامپیوترهای جدیدی هر روز به آن افزوده می شود و شرکتهای کامپیوتری و سازمان های مختلفی در توسعه دسترسی به اینترنت خصوصا در کشورهایی که دسترسی به آن محدود است، مشغول به فعالیتند.

اینترنت در واقع هم اکنون سیستم غول پیکری است که از سیستم های کوچک تر ساخته شده است. اما آیا این همه یک صاحب دارد؟ آیا این امکان وجود دارد که یک نفر همه اینترنت را کنترل کند؟

چه کسی اینترنت را کنترل و هدایت می کند؟ دو پاسخ برای این پرسش وجود دارد.

۱- هیچ کس

۲- افراد زیادی

همچنین هیچ شرکتی نیز چنین ادعایی ندارد. اینترنت شبیه سیستم تلفن است که هیچ کس نمی تواند بگوید صاحب همه آن است.

اما از نقطه نظر دیگر هزاران نفر و سازمان صاحب اینترنت هستند. در واقع اینترنت از بخش های متعددی تشکیل شده که هر کدام متعلق به یک بخش است. بعضی از این صاحبان کیفیت و نوع دسترسی به اینترنت را تعیین می کنند. البته ممکن است آنها کل سیستم را از آن خود ندانند اما آنها روی تجربه اینترنتی کاربران تاثیر می گذارند.

به شکل سخت افزاری اینترنت که ترافیک را بین سیستم های کامپیوتری دیگر تقسیم می کند backbone یا هسته اصلی اینترنت گفته می شود. در روزهای نخست تولد اینترنت هسته اصلی در اختیار پروژه آرپانت قرار داشت. امروزه اما شرکتهای بزرگی روترها و کابل های ساختاری اینترنت را در اختیار دارند. این شرکتها خدمات دهندگان اینترنتی (ISP‘s) نامیده می شوند. در واقع هر کسی که قصد اتصال به اینترنت دارند باید از طریق یکی از این شرکتها اقدام کند.

برخی از این شرکتها در آمریکا عبارتند از

• UUNET
• Level 3
• Verizon
• AT&T
• Qwest
• Sprint
• IBM

همه افراد به این آی اس پی ها اتصال دارند اما به واقع این شرکت ها هسته اصلی اینترنت را تشکیل نمی دهند. آنها برای اتصال به اینترنت با آی اس پی های بالا دستی (upstream ISP ) متصل می شوند. هم اکنون در بسیاری از نقاط دنیا این دسته از آی اس پی ها از طریق IXP ها (Internet Exchange Points) به هم متصل می شوند و ترافیک را بین یکدیگر مبادله می کنند.

هر آی اس پی شبکه خود را دارد. همچنین برخی شرکت ها شبکه های داخلی خود را دارند که به اینترنت متصل اند.

شما به عنوان یک استفاده کننده از اینترنت نیز می توانید خود را صاحب اینترنت بدانید. اگر شما یک دستگاهی داشته باشید که به اینترنت متصل باشد در واقع آن دستگاه بخشی از کل سیستم اینترنتی است و یعنی صاحب اینترنت آن دستگاه و یا بخشی از اینترنت هستید هر چند ممکن است این قلمرو بسیار کم به نظر برسد.

اما اگر کسی مسئولیت کل اینترنت را در اختیار ندارد چه کسی مسئول کارکرد صحیح آن است؟

همچنانکه پیش تر اشاره شد اینترنت با پروتکل های اینترنتی سرپاست و خوب کار می کند. از طریق دنبال کردن این پروتکل ها کامپیوترها می توانند در سراسر اینترنت اطلاعات را رد و بدل کنند. اگر پروتکلی وجود نداشته باشد هیچ تضمینی برای ارسال اطلاعات به کامپیوترهای دیگر و فهم آنها توسط آن دستگاه ها وجود نخواهد داشت حتی اگر این پیغام واقعا به کامپیوتر مقصد ارسال شده باشد.

بنابراین تعدادی از نهادهایی وجود دارند که مسئول مستقیم صحت کارکرد این پروتکل ها یا به اصطلاح زیرساخت های اینترنتی هستند. این نهادها عبارتند از :

  • The Internet Society یا جامعه اینترنتی که یک نهاد غیر دولتی است که به توسعه استانداردها و قوانین اینترنتی و توسعه دانش آن کمک می کند.

  • The Internet Engineering Task Force یا به اختصارIETF انجمن مهندسان واکنش سریع یک نهاد بین الملی با عضوگیری آزاد است در قالب چندین گروه کاری فعالیت خود را انجام می دهد. هر گروه کاری روی یک موضوع خاص متمرکز است مثلا امنیت اینترنت. این گروه های کاری تلاش می کنند که به صحت و ثبات معماری اینترنت کمک کنند.

  • The Internet Architecture Board یا به اختصار IAB یکی از کمیته های IETF است که مامرویت آن طراحی پروتکل های اینترنتی و استانداردسازی است.

  • ICANN یک نهاد غیر دولتی است که مسئولیت سیستم دامنه های اینترنتی (DNS) را برعهده دارد. آیکان همچنین مسئولیت اطمینان از صحت اتصال دامنه های اینترنتی به آدرس های آی پی را نیز برعهده دارد.

جامعه اینترنتی و IETF سازمان هایی هستند که آزادانه عضو می پذیرند. هنر دو از مشارکت کنندگان بیشتر و به خصوص متخصصان اینترنتی علاقه مند استقبال می کنند.

آیکان اما به طور خصوصی اداره می شود . قدرت آیکان که بسیاری از افراد و دولت ها را به انتقاد از آن واداشته این است که نهاد بالادستی ثبت کنندگان دامنه های اینترنتی است. در واقع ثبت کنندگان اصلی دامنه اینترنتی در دنیا باید از این نهاد مجوز دریافت کنند. به این گروه از ثبت کنندگان اصلی registrars گفته می شود. آنها دامنه های اینترنتی را به مشتریان یا صاحبان کسب وکار می فروشند. در واقع آیکان صاحب مدیریت همه دامنه های اینترنتی است.

در حالی که هیچ کدام ازا ین نهادها صاحب کل اینترنت نیستند در عین حال آن ها در چگونگی کارکرد اینترنت تاثیرگذارند.درواقع اینترنت هیچ صاحب و راهبر متمرکزی ندارد.

منابع

"A Technical History of the ARPANET." THINK project, The University of Texas at Austin. [url]http://www.cs.utexas.edu/users/chris/nph/ARPANET/ScottR/arpanet/timeline[/url]...
ICANN Watch [ICANNWatch](http://www.icannwatch.org/)
The Internet Architecture Board [Internet Architecture Board](http://www.iab.org/)
The Internet Corporation for Assigned Names and Numbers [Internet Corporation for Assigned Names and Numbers | ICANN](http://www.icann.org/)
The Internet Engineering Task Force [Internet Engineering Task Force (IETF)](http://www.ietf.org/)
Lessig, Lawrence. "The Internet Under Siege." Foreign Policy. November/December 2001. [url]http://lessig.org/blog/ForeignPolicy.pdf[/url]
Swanson, Tim. "Who owns the Internet?" Ludwig von Mises Institute. May 4, 2006. [Who Owns the Internet? - Tim Swanson - Mises Daily](http://www.mises.org/story/2139)
"Who owns the Internet and who is in charge?" World-Information.org. [World-Information.Org](http://world-information.org/wio/infostructure/100437611791/100438658447)
Worthen, Ben. "Who owns the Internet?" CIO. March 17, 2006. [url]http://advice.cio.com/node/209[/url]