شما روزانه انواع و اقسام فایل های مختلف را بر روی هارد درایو کامپیوتر خود ذخیره می کنید. اما آیا تا کنون از خود پرسیده اید هارد درایو چیست و چطور کار می کند؟ اگر بخواهیم حجم حافظه هارد درایو را با سی دی های معمولی نشان دهیم، آنگاه با کوهی از سی دی مواجه خواهیم شد. در ادامه هارد درایو ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

[h=4]اساس کار یک هارد درایو:[/h] برای اینکه بهتر متوجه عملکرد هارد درایو شویم، باید در ابتدا بدانیم که یک هارد درایو از لحاظ فیزیکی چطور کار می کند. هارد درایو در اصل شامل چندین دیسک می شود که هر کدام با فاصله کمی از یکدیگر، روی هم قرار گرفته اند. به این دیسک ها پلاتر ( Platter ) گفته می شود. پلاتر ها سطحی بسیار صاف و صیقلی و تمیزی دارند و هر کدام می توانند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را روی خود ذخیره کنند.

[align=center]

[/align]
قطعه بعدی، بازو یا Arm هست که با حرکت خود از مرکز تا لبه پلاتر، اطلاعات را بر روی پلاتر نوشته یا این اطلاعات را از روی پلاتر می خواند. در هارد درایو های معمولی این بازو ۵۰ بار در ثانیه از مرکز تا لبه پلاتر را طی می کند. اما در هارد درایو های پیچیده تر این میزان به هزاران بار در ثانیه هم می رسد. این بازو در واقع روی سطح پلاتر کشیده نمی شود و با فاصله بسیار اندکی می تواند اطلاعات را از روی هر کدام از پلاتر ها بخواند یا روی آنها اطلاعات را بنویسد.
هارد درایو ها درست مثل نوار های کاست قدیمی، از مغناطیس برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند. به همین دلیل است که در هارد درایو از سرهای مخصوص مس اندود شده نیز استفاده می شود تا پروسه مغناطیسه کردن، راحت تر صورت بگیرد.
[h=4]حافظه و عملکرد:[/h] وقتی شما یک فایل را ذخیره می کنید، در حالی که پلاتر ها نیز با سرعتی حدود ۴۰۰۰ دور در دقیقه می چرخند، بازو یا Arm اطلاعات مربوطه را روی پلاتر می نویسد. اما این عملیات نوشتن اطلاعات روی پلاتر ها با نهایت دقت صورت می گیرد، چون بعدا کامپیوتر باید بتواند به این اطلاعات به طور دقیق دسترسی پیدا کند، ضمن آنکه نوشتن اطلاعات جدید نباید روی اطلاعاتی که قبلا ذخیره شده تاثیر بگذارد.
به همین دلیل پلاتر ها هر کدام به بخش ها و مسیر ها تقسیم شده اند. هر « مسیر » یا Track شامل یک دایره بزرگ می شود که در شکل زیر با رنگ زرد نشان داده شده. « بخش » ها یا Sector ها هم قسمت کوچکی از مسیر ها هستند که تعداد آنها روی هر پلاتر به هزاران عدد می رسد که در شکل زیر به رنگ آبی متمایز شده است:

[align=center]

[/align] [h=4]در عمل:[/h] وقتی شما یک فایل، عکس یا هر چیز دیگری را در کامپیوتر خود اجرا می کنید، ابتدا هارد درایو باید آن را پیدا کند و سپس بخواند. به عنوان مثال فرض کنید شما یک عکس را در کامپیوتر خود می خواهید باز کنید، در قدم اول CPU به هارد درایو می گوید که به دنبال چه باید بگردد. سپس هارد درایو با سرعت بسیار زیادی به دنبال آن عکس می گردد و در عرض چند نانو ثانیه عکس را پیدا می کند. پس از آن هارد درایو عکس را « می خواند » و آن را برای CPU ارسال می کند. زمانی که طول می کشد تا این روند انجام پذیرد را « زمان خواندن » یا Read Time می گویند. در قدم آخر نیز CPU عکس را برای صفحه نمایش ارسال می کند تا نمایش داده شود.
حالا فرض کنید شما این عکس را ویرایش کرده اید و می خواهید عکس ویرایش شده را به جای عکس معمولی ذخیره کنید. وقتی شما روی Save کلیک می کنید، عکس به CPU ارسال می شود و CPU پس از پردازش اطلاعات، آن را به هارد درایو می رساند. هارد درایو با سرعت تمام مشغول به کار می شود و بازوی هارد درایو با سرهای مخصوص نوشتن اطلاعات، این اطلاعات جدید را به اطلاعات قبلی عکس اضافه می کنند و در نهایت عکس جدید به جای عکس قبلی ذخیره می شود.
[h=4]نتیجه:[/h] [ [align=center]

[/align] ]("http://acharweb.com/wp-content/uploads/2013/01/389.jpg") با خواندن این مقاله، با هارد درایو ها و طرز کار آنها به خوبی آشنا شدید و دانستید که هارد درایو از چند بخش تشکیل شده و هر کدام از این بخش ها چه وظیفه ای دارند. اگر سوال یا نظری در این مورد دارید می توانید آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
[align=left][COLOR=#000000]

مجله اینترنتی آچاروب
[/COLOR][/align]