هر چیزی هزینه ای دارد. بعضی از هزینه ها اجباری است و بعضی  اختیاری. اختیاری به این معنی که اخلاق حکم می کند که اگر از چیزی استفاده می کنید و در قبال آن هزینه ای از شما دریافت نمی شود، خودتان به صورت داوطلبانه و برای کمک به آن هزینه ای را پرداخت کنید. هزینه ی استفاده از محصولی ممکن است مالی باشد یا غیر مالی. بعضی از سازنده ها برای برطرف کردن نیازهای خود به پول احتیاج دارند و بعضی  دیگر به حمایت معنوی و تبلیغ شما.

لینوکس و نرم افزارهای آزاد، دو نمونه آشنا، و از آن دسته پروژه هایی هستند که معمولا به صورت داوطلبانه گسترش پیدا می کنند و در اکثر مواقع بابت آن هزینه ای از کاربر دریافت نمی کنند. شاید خیلی ها دوست داشته باشند برای لینوکسی که مدت هاست از آن استفاده می کنند تبلیغ کنند اما راهی به ذهنشان نمی رسد. در این نوشته قصد داریم کار را کمی برای شما آسان تر کنیم و در سه قدم شما را به ترویج لینوکس در دانشگاه یا مدرسه ی خود ترغیب کنیم.

معمولا اگر می خواهید محصولی را به کسی توصیه کنید بهترین راه این است که آن را کاملا در اختیار او قرار دهید تا آن را هر طور که می خواهد بررسی کند و از نزدیک با محصول ارتباط برقرار کند؛ یکی از شگردهایی که اپل را اپل کرد! ما هم از همین روش استفاده می کنیم. با مسئولان سایت کامپیوتری دانشگاه رایزنی کنید تا بگذارند روی تعدادی از سیستم ها توزیع هایی از لینوکس را نصب کنید. برای آنکه کمی اعتماد آنها را جلب کنید بهتر است توزیع ها را به صورت بوت دوگانه کنار ویندوز نصب کنید. ما برای این کار از دو توزیع پیشرو و محبوب دنیای لینوکس استفاده کردیم، یعنی اوبونتو و مینت؛ که هم از نظر ظاهری به قدر کافی متفاوت هستند و هم با انتخاب این دو، کمی کارمان برای قدم بعدی ساده تر است.

در مرحله ی بعد برای اینکه کاربران را از سردرگمی نجات دهیم احتیاج به مستندات و راهنماهای خوب و در عین حال کم حجمی داریم. خوش بختانه برای هر دو توزیع راهنماهای خوبی به زبان فارسی ترجمه و نوشته شده. راهنمای لینوکس مینت کاری از تیم لینوکس ریویو و راهنمای اوبونتو از وبلاگ آزادراه را دانلود کنید. بهتر است که آنها را در چند نسخه پرینت بگیرید و در کنار رایانه هایی که روی آنها مینت و اوبونتو را نصب کرده اید قرار دهید.
این هم از قدم اول. برای اولین گام چنین تبلیغی می تواند مفید باشد. دیگران را به امتحان کردن دعوت کنید. این پوستر را هم پرینت بگیرید.

[align=center]

[/align]
قدم اول

بعد از قدم اول شاید کسی از این سیستم عامل دوست داشتنی خوشش آمد. بهترین کار این است که توزیع های مختلف را به او معرفی کنید و به او کمک کنید تا توزیع مورد نیاز خودش را انتخاب کند. وبسایت DistroWatch مقاله ی خوبی برای معرفی توزیع های مشهور دارد. این راهنما می تواند کمک خوبی برای شما باشد. همین طور می توانید از این تست نه چندان دقیق استفاده کنید.

[

]("http://linuxreview.ir/1391/10/%db%b3-%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%84%db%8c%d9%86%d9%88%da%a9%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87/2-13/")قدم دوم

حال که فرد مورد نظر به سمت لینوکس جذب شده است، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که او را در هنگام نصب و بعد از آن تنها بگذارید. همین کافی است تا همه چیز برعکس شود و او را دشمن قسم خورده ی لینوکس کنید. پس او را در مراحل بعد هم تنها نگذارید. کمک کنید تا فایل ایزوی توزیع را نصب کند. در راه اندازی سیستم و نصب برنامه های ضروری و مفاهیم تازه او را یاری کنید تا کم کم با این محیط تازه انس گیرد. راه ارتباطی خود را هم به او اعلام کنید.

[

]("http://linuxreview.ir/1391/10/%db%b3-%da%af%d8%a7%d9%85-%d8%b3%d8%a7%d8%af%d9%87-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%aa%d8%b1%d9%88%db%8c%d8%ac-%d9%84%db%8c%d9%86%d9%88%da%a9%d8%b3-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b4%da%af%d8%a7%d9%87/3-8/")قدم سوم

امید است که همه ما با همکاری و کمک یکدیگر، نقشی هر چند کوچک را در گسترش سیستم عامل آزاد گنو/لینوکس ایفا کنیم.
فایل های قابل ویرایش تبلیغات را از این لینک می توانید دریافت کنید.

LinuxReview