بررسی لپتاپ ASUS VivoBook S550

بازدید49.3kپست ها1آخرین فعالیت10 سال پیش
0
0

**مشخصات فیزیکی:**ابعاد: 380 × 266 × 22 میلی متر - وزن: 2.6 کیلوگرم
**پردازنده مرکزی:**Intel Core i3 3217U 1.80 GHz
**حافظه RAM:**ظرفیت: 6 گیگابایت - نوع: DDR3
**حافظه داخلی:**ظرفیت: 1024 گیگابایت - مشخصات: 5400rpm
**پردازشگر گرافیکی:**NVIDIA GeForce GT 740M 2048 MB
**صفحه نمایش:**15.6 اینچ TFT LED-backlit LCD - لمسی
**امکانات:**DVD-RW - فاقد مودم - بلوتوث داخلی Card Reader Webcam LAN WiFi HDMI VGA Port
**سایر مشخصات:**باتری 4 سلولی - فاقد سیستم عامل

نقد و بررسی

• طراحی و ساخت
یکی از شروط تعیین شده توسط کمپانی اینتل برای اینکه یک لپ تاپ بتواند جزو آلترابوک ها محسوب شود، ضخامت حداکثر 21 میلی تری آن است. ایسوس نیز ضخامت S550 را حداکثر ممکنه یعنی 21 میلی متر در نظر گرفته است. این امر برای S550 مزایا و معایبی را در پیش داشته است. عیب از این نظر که S550 یکی از ضخیم ترین و سنگین ترین آلترابوک های ساخته شده تا به این تاریخ می باشد. اما این ضخامت بالا باعث شده تا S550 بتواند برخلاف اکثر آلترابوک ها دارای درایو نوری باشد.
همانند اکثر آلترابوک های رده بالا و گران قیمت بازار، S550 نیز دارای بدنه ای باکیفیت و ساخته شده از مواد اعلا می باشد. قاب پشت صفحه نمایش، از جنس آلومینیوم برس داده شده بوده و شاسی دستگاه نیز کاملا فلزی می باشد. ترکیب این مواد اولیه باعث شده تا هنگامی که با S550 کار می کنید، حس بسیار خوبی به شما منتقل شود. تنها ایرادی که می توان به بدنه تمام فلزی این دستگاه گرفت، استعداد بالای آن در جذب اثر انگشت است.
کیفیت ساخت دستگاه نیز عالیست. بدنه به راحتی می تواند ضربات ایجادشده طی جابجایی و مصارف روزمره را تحمل کند و حتی تحت فشار زیاد نیز به راحتی دچار خمش نخواهد شد. لولاها نیز بسیار مقاوم ساخته شده اند و به راحتی صفحه نمایش را در جای خود محکم نگاه می دارند. البته قدرت بالای این لولاها باعث شده اند نا نتوان دستگاه را با یک دست باز نمود.
به طور کلی می توان گفت که طراحی و کیفیت ساخت S550 عالیست و هیچ جایی برای گلایه وجود ندارد.

• پورت ها و اتصالات
به عنوان یک آلترابوک، S550 از لحاظ پورت ها و اتصالات بسیار کامل است. البته همان طور که پیش تر گفتیم، دلیل این امر، ضخامت نسبتا زیاد آن است. لبه سمت چپی، محل خروجی های تصویری HDMI و VGA، پورت شبکه RJ45 و یک عدد پورت USB 3.0 است. در سمت راست دستگاه، پورت ترکیبی صوتی، دو عدد پورت USB 2.0 و درایو نوری تعبیه شده اند. از این نظر می توان S550 را برتر از آلترابوک های دیگر دانست زیرا کمتر آلترابوکی در بازار وجود دارد که به درایو نوری نیز مجهز شده باشد.

• صفحه نمایش و بلندگوها
زمانی که اکثر کمپانی ها در حال ارائه آلترابوک های کوچک و باریک 13.3 و 11.6 اینچی هستند، ایسوس کاملا برخلاف جهت رودخانه رفته و S550 را با یک صفحه نمایش عریض 15.6 اینچی وارد بازار کرده است.
همانند سایر اعضای خانواده VivoBook، مدل S550 نیز از یک پنل معمولی TN با دقت 1366×768 استفاده می کند. روشنایی و کنتراست صفحه نمایش نیز متوسط بوده و کیفیت رنگ های تولیدشده نیز کمی پایین تر از حد انتظار ما از صفحه نمایش یک آلترابوک لوکس و گران قیمت بود. در مجموع با وجود اینکه صفحه نمایش S550 شما را ناامید نخواهد کرد، موردی برای شگفت زده شدن نیز پیدا نخواهید نمود. از لحاظ کیفیت صفحه نمایش، رقیب اصلی این آلترابوک، یعنی Sony VAIO T15، صفحه نمایش بهتر و باکیفیت تری دارد.
اما نکته دیگری که در مورد صفحه نمایش S550 باید بدانید، براق بودن آن است. این امر باعث می شود که نتوانید به راحتی با این آلترابوک در فضاهای خارجی و یا در زیر تابش نور آفتاب کارکنید. زوایای دید نیز همان طور که از یک پنل TN انتظار می رفت، بسیار محدود می باشند.
از ضعف های صفحه نمایش که بگذریم، یکی از مواردی که تفاوت زیادی بین S550 و اکثر آلترابوک ها و لپ تاپ های هم رده ی آن ایجاد کرده است، لمسی بودن آن است. صفحه نمایش S550 لمسی از نوع خازنی بوده و قابلیت دریافت چندین لمس همزمان را نیز داراست. این امر باعث می شود تا کاربران S550 بتوانند از تمامی امکانات و قابلیت های جدید ویندوز 8، به طور کامل استفاده کنند.
اما بعد از صفحه نمایش، نگاهی به بلندگوهای این آلترابوک می اندازیم. ایسوس بلندگوهای استریوی S550 را به تکنولوژی صوتی انحصاری خود یعنی SonicMaster مجهز کرده است. با این وجود، نباید از بلندگوهای کوچک این دستگاه، انتظار تولید صدای بلند و باکیفیتی داشته باشید. بلندی صدا کمتر از انتظارمان بود و میزان صدای بیس نیز بسیار ضعیف است. اما این موضوع در مورد تمامی آلترابوک ها و لپ تاپ های باریک و سبک مرسوم می باشد. بنابراین نمی توان این امر را جزو معایب S550 دانست. بنابراین اگر علاقه مند به دنیای موسیقی و یا تماشای فیلم هستید، بهتر است که از بلندگوهای خارجی و یا هدفون استفاده کنید.

• کیبورد و تاچ پد
ایسوس در مدل S550 از یک کیبورد جزیره ای با کلیدهای جدا از هم استفاده کرده است. لازم است بیان کنیم که در همان نگاه اول، کلیدهای مشکی این کیبورد بر روی شاسی آلومینیومی نقره ای رنگ آن، به سرعت ما را به یاد لپ تاپ های ساخت کمپانی اپل انداخت!
به لطف ابعاد بزرگ دستگاه، کیبورد S550 به بخش عددی جداگانه نیز مجهز شده است. اما به دلیل ضخامت کم آن، عمق کلیدها کمتر از حد استاندارد است. با این وجود، کیبورد S550 بسیار خوش ساخت بوده و تایپ کردن با آن لذت بخش می باشد.
در وسط استراحتگاه دست، تاچ پد بزرگ دستگاه تعبیه شده است. سطح تاچ پد بسیار صاف بوده و انگشتان دست به راحتی و روانی بر روی آن حرکت می کنند. اما از آنجایی که تاچ پد کاملا هم سطح استراحتگاه دست بوده و کلیدهای آن نیز به صورت یکپارچه تعبیه شده اند، ممکن است کمی طول بکشد تا به کار کردن با تاچ پد بدون نگاه کردن به آن، عادت کنید. بنابراین استفاده از ماوس را به کاربران S550 پیشنهاد می دهیم.

• عملکرد سخت افزار و باتری
اما پس از قسمت های ورود اطلاعات، نگاهی به قطعات داخلی این آلترابوک ها می اندازیم. تمامی مدل های S550 از نسل سوم پردازنده های ولتاژ پایین Core i5 و Core i7 ساخت کمپانی Intel استفاده می کنند.
اما موردی که باعث تفاوت چشمگیر بین S550 و اکثر آلترابوک های موجود در بازار می شود، کارت گرافیکی مجزای آن است. درحالی که تقریبا تمامی آلترابوک های بازار از پردازشگرهای آنبورد برای انجام محاسبات گرافیکی استفاده می کنند، سری S550 از کارت های گرافیکی NVIDIA GeForce مدل های GT 635M و GT 740M بهره می برند. این کارت های گرافیکی بسیار قدرتمند بوده و حتی می توانند جدیدترین بازی های کامپیوتری را نیز اجرا نمایند. در این زمینه، S550 یک برتری بزرگ نسبت به رقبای اصلی مانند Sony VAIO T15 دارد.
در ضمن، ابعاد بزرگ S550 نسبت به سایر آلترابوک های بازار باعث شده تا ایسوس بتواند سیستم خنک کننده بهتر و بهینه تری را در آن قرار دهد. هنگام انجام محاسبات سبک، دمای اکثر قسمت های دستگاه خنک بوده و سیستم خنک کننده صدای زیادی تولید نمی کند. اما هنگام انجام محاسبات سنگین، فن سیستم خنک کننده صدای زیادتری تولید کرده و برخی از بخش های بدنه، به خصوص قسمت زیرین دستگاه، گرم می شوند. ولی این افزایش صدا و گرم شدن به هیچ عنوان آزاردهنده نمی باشد.
ایسوس همراه تمامی مدل های S550 یک باتری لیتیوم پلیمر با ظرفیت 2950 میلی آمپرساعت ارائه کرده است. میزان شارژدهی باتری در مدل های مختلف با توجه به نوع پردازنده و پردازشگر گرافیکی متفاوت است. در تست مرورگری اینترنت از طریق Wi-Fi، مدل های مختلف توانستند بین 3:30 تا 4:00 ساعت شارژدهی کنند. این میزان در تست تماشای ویدیو از طریق درایو نوری به 1:30 تا 2:00 ساعت کاهش یافت. بنابراین کاربران S550 همواره باید آداپتور برق دستگاه را همراه خود داشته باشند.

• جمع بندی
با عرضه VivoBook S550، ایسوس آلترابوکی شکیل و جذاب را روانه بازار نمود. صفحه نمایش عریض لمسی با قابلیت تشخیص چند لمس همزمان، بارزترین مشخصه ی این دستگاه است. اما باید دید که آیا لمسی بودن صفحه نمایش تاثیر زیادی در مصارف روزمره دارد یا خیر که امریست کاملا سلیقه ای. بعضی از کاربران، کار کردن در محیط ویندوز 8 را با صفحه نمایش لمسی ترجیح می دهند ولی بسیاری دیگر هیچ گاه از لمسی بودن صفحه نمایش استفاده نخواهند نمود. اما همین صفحه نمایش لمسی، بزرگ ترین نقطه ضعف این دستگاه نیز محسوب می گردد. دقت، کنتراست، روشنایی و کیفیت صفحه نمایش پایین تر از حد انتظار ما از یک آلترابوک لوکس و گران قیمت بود.
از صفحه نمایش که بگذریم، لازم است که اشاره ای به سایر مزایای این دستگاه داشته باشیم. کیفیت ساخت دستگاه فوق العادست و هیچ گونه ایرادی در طراحی و ساخت آن مشاهده ننمودیم. به علاوه، S550 جزو معدود آلترابوک هاییست که دارای کارت گرافیکی مجزا بوده و این باعث شده تا نسبت به رقبایی همچون Sony VAIO T15، از قدرت بالاتری برخوردار باشد.

مزایا:
طراحی زیبا و جذاب
کیفیت ساخت عالی
صفحه نمایش لمسی با قابلیت تشخیص چند لمس به صورت همزمان
سخت افزار قدرتمند

معایب:
عملکرد نه چندان خوب صفحه نمایش

ASUS VivoBook S550 - D - لپ تاپ ایسوس ویووبوک S550

0

Core i3 کم نیست؟

سوال برنامه نویسی دارید؟

ندونستن عیب نیست، نپرسیدن چرا!

خوش آمدید

برای طرح سوال، ایجاد بحث و فعالیت در سایت نیاز است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید. در صورتی که هنوز عضو سایت نیستید میتوانید در عرض تنها چند ثانیه ثبت نام کنید.