خرید هاست اشتراکی مناسب ، یکی از مهم ترین دغدغه های صاحبان وب سایت ها در هر نقطه ای از دنیاست . متاسفانه بسیاری از افرادی که فعالیتی رو در وب آغاز میکنن اطلاعات چندانی (حتی اطلاعات ابتدایی) رو هم در این زمینه ندارن و همین مسئله باعث شده تا شرکت های بسیار زیادی با نیت کلاه برداری مدرن ، در اینترنت متولد بشن ! البته این بی اطلاعی بیشتر در کشورهای جهان سوم اتفاق میوفته تا اروپا و امریکا ! به دلیل اینکه در ایران هیچوقت آموزش های لازم به افراد ارائه نمیشه و یا اگر هم بشه هزینه دوره ها برای همه مناسب نیس و خیلی ها توان پرداخت شهریه ها رو ندارن . من (ابراهیم درویش) دارم سعی میکنم تا به اندازه سواد و توانم همه نکات مبهم و مرموز رو دنیای وب برای شما خوانندگان علم فردا کالبد شکافی کنم و تا حدی جلوی این کلاهبرداری ها رو بگیرم . چون چند بار ( من و محمد امین زاده ) ضرر کردیم به همین خاطر دوس ندارم بقیه هم قربانی سوء استفاده این شرکت ها و وب سایت های کلاه بردار بشن ! من تمام سعیمو می کنم تا این پست رو جوری بنویسم که برای همه حتی افراد مبتدی قابل درک باشه اما بازم لازم به یادآوریه که مخاطب این پست بیشتر صاحبان وب سایت ها هستن .

تلفظ صحیح Host و معنی کلمه Host چیست ؟

کلمه host هم در لهجه بریتانیایی و هم در لهجه امریکایی یه جور تلفظ میشه /hoʊst/ . در واقع حرف O در هر دو لهجه « -ُ » تلفظ میشه نه « آ » ! تقریبا همه ایران این کلمه رو هاست تلفظ می کنن و ما هم چاره ای نداریم جز اینکه در این پست کلمه host رو هاست تلفظ کنیم ! کلمه host در فرهنگ واژه ها به معنی « میزبان » است . و در وب هم ، معنی مشابهی میده ؛ از اونجایی که هاست یک سرویس اشتراکیه و یک سرور میزبان تعداد زیادی وب سایت میشه ، این سرویس host یا میزبان نامگذاری شده . در ضمن برای اون کسایی که نمی دونن عرض میکنم که کلمه host به معنی « مهماندار » هم هست و به مهماندار خانم هم میگن « hostess » .

هاست اشتراکی چیست ؟

اگه خاطرتون باشه در پست راهنمای خرید دامین توضیح دادم که وب سایت در واقع یک نرم افزار تحت وب هست که باید روی یک سرور ( کامپیوتر ) نصب شه تا بقیه کاربران هم بتونن به وسیله اینترنت ازش استفاده کنن . حالا در این پست می خوام توضیحاتی مفید و مختصر درباره این کامپیوتر سرور بدم . ببینید به طور کلی سرور یک کامپیوتر بسیار قدرتمنده که با پهنای باند بسیار زیاد به اینترنت وصله . حالا این کامپیوتر می تونه به ۲ روش کلی ( خیلی کلی عرض میکنم ) مورد استفاده قرار بگیره .

■ روش اول – سرور اختصاصی

در این نوع سرویس تمام منابع سرور ( Hard Disk , RAM ,CPU ) به طور کامل در اختیار یک مشتری است ! حالا این مشتری ممکنه از این سرور فقط برای نگهداری یک وب سایت استفاده کنه و یا برای چند وب سایت ، که این تصمیم کاملا به خود مشتری مربوط میشه . قیمت سرور اختصاصی بسیار گرونه و فقط مناسب شرکت ها و سازمان هایی هست که بودجه کافی برای اجاره سرور اختصاصی دارن !

■ روش دوم – سرور اشتراکی

در این نوع سرویس صاحب سرور ( شرکتی که خدمات هاست و سرور اختصاصی ارائه میده ) سرور رو با استفاده از تنظیمات نرم افزاری به چندین قسمت تقسیم میکنه . این تقصیم بندی بر اساس میزان قدرت سیستم و همینطور میزان پهنای باند انجام میشه . برای مثال اگر یک هارد ۵۰۰ گیگ رو برای این سیستم انتخاب شده باشه می تونه به ۱۰۰ مشتری ، نفری ۵ گیگ فضا روی هارد دیسک ارائه بده . البته تخصیص منابع سخت افزاری در هاست اشتراکی روش ها و الگوریتم های مختلفی داره که در آینده به طور خلاصه و ساده توضیح خواهم داد .

هاست اشتراکی مناسب چه وب سایت هایی است ؟

به طور خلاصه باید بگم هرچقد پول بدی همون قدر آش میخوری ! البته یه نکته بسیار مهم دیگه هم وجود داره اونم اینه که یه بچه دو ساله به هیچ وجه نمی تونه اندازه یه آدم ۲۵ ساله بخوره ! حالا بحث رو یکم تخصصی بررسی می کنیم . تهیه سرور برای وب سایت تون به چند عامل بستگی داره که اگر این عوامل رو بدونید و اگر این عوامل رو نسبت به نیازها تون دقیق پیش بینی کنید و در آخر اگر از شرکت درست و حسابی خرید کنید در نهایت هم خودتون و هم کاربران تون بدون هیچ مشکلی و با بهترین کیفیت می تونن سایت تون رو مشاهده کنن ! فراموش نکنید اگه بیزنس تون جدیه خرج کنید ! گول قیمت کم رو نخورید !

عوامل مهم در انتخاب نوع سرور

نمیگم به تبلیغات توجه نکنید ، اتفاقا برعکس ! رو تبلیغات زوم کنید و بیشتر توجه کنید اما به جملاتی که در تبلیغات شرکت های خدمات میزبانی وب اعتماد نکنید ! اینا فقط چنتا جمله هستن ! دوستان خرید هاست اصول داره ، حساب و کتاب داره همینجوری بدون فکر و تحقیق اقدام نکنید ! هیچ شرکتی نمی تونه با سالی ۵۰ هزار تومن سرویس خوبی رو بهتون ارائه کنه ! لطفا این پست رو تا آخر بخونید چون این نکاتی که بنده در این پست نوشتم کاملا بر اساس تجربه و مطالعات شخصیمه . برای کاهش قیمت بهتره نیاز ها تون رو کاملا علمی و اصولی محاسبه کنید نه اینکه چشم بسته حرفای یه مشت کلاهبردار رو بپذیرید !

■ اسکریپت یا نرم افزار وب سایت

اسکریپت یا همون نرم افزار وب سایت تون می تونه تا حد زیادی در انتخاب نوع سرور تاثیر گذار باشه ! اگر نرم افزار تون خیلی پیچیده است و قرار محاسبات بسیار پیچیده ای رو انجام بده توصیه می کنم از ابتدا از سرور اختصاصی استفاده کنید . سرور اختصاصی برای سایت هاییی در ابعاد سازمان سنجش و یا بانک ها مورد استفاده است و خیلی کم پیش میاد یک سایت شخصی یا فروشگاه به سطحی برسه که احتیاج به سرور اختصاصی داشته باشه .البته لازم به ذکره که سرور های اختصاصی ارزون تری هم هستن که با عنوان سرور اختصاصی مجازی یا VPS نام برده میشن که بعدا مفصل درباره سرور اختصاصی مجازی توضیح می دم . اما اگر نرم افزار تون چیزی مثل WordPress و یا Joomla هست بدون هیچ دردسری می تونید از سرور اشتراکی استفاده کنید . از برنامه نویس تون بپرسید که نرم افزار تون حدودا به چه میزان RAM ، چه اندازه فضای بر روی هارد و چند درصد از CPU احتیاج داره .

■ تعداد بازدید یا ترافیک

تعداد بازدید دقیقا اون چیزیه که شما رو مجبور می کنه که از هاست اشتراکی به سرور اختصاصی اساس کشی کنید ! اغلب سایت هایی مثل p30download.com که بازدید بسیار زیادی دارن به منابع سخت افزاری و پهنای باند اختصاصی هم احتیاج دارند . از افزایش بازدید و متعاقبا از افزایش هزینه نترسید ! چون این افزایش بازدید خیلی راحت می تونه منجر به کسب درآمد بشه . وقتی یک هاست اشتراکی می گیرین تمام منابعی که در اختیار دارین محدود هستن ! RAM , CPU , Hard Disk و همینطور میزان ترافیک ماهیانه . معمولا در سرویس هاست اشتراکی فضایی بین ۱۰۰ مگا بایت تا ۵ گیگ و همینطور ترافیک ماهیانه بین ۱ گیگ تا ۱۵ گیگ به شما اختصاص داده میشه .فرض کنید که هر صفحه شما به طور متوسط حجمی معادل ۱ مگا بایت داره و تعداد نمایش صفحات شما در روز مثلا ۱۰۰۰ تا صفحه است بنابراین شما حدودا ( نحوه محاسبه دقیق تر رو بعدا عرض خواهم کرد این عدد تقریبیه ) روزی ۱ گیگ از ترافیک تون رو مصرف می کنید ! پس اگه بیزینس تون جدیه ، عجله دارید و برای تبلیغات سایت تون دارید هزینه زیادی می کنید حتما سرور اختصاصی ( مجازی ) تهیه کنید نه هاست اشتراکی ! ببینید هاستی که شما تهیه می کنید ظرفیتش خیلی محدوده مثلا می تونه ۲۰ تا بازدید هم زمان رو جواب بده اما اگر از یک VPS ( بعدا مفصل توضیح می دم ) بگیرید می تونید این تعداد رو حتی به ۵۰۰ نفر در لحظه برسونید ! باز هم تاکید می کنم اگر سایت رو دارین در ابعاد بزرگی تبلیغ می کنید هاست اشتراکی گزینه خوبی براتون نیست .

هاست اشتراکی چیست؟ چگونه هاست اشتراکی مناسب اجاره کنیم ؟ | علم فردا