ممکن است برایتان جالب باشد که من به عنوان یک طرفدار اوپن سورس، عقیده داشته باشم که ایران هم باید به قانون کپی رایت بین المللی بپیوندد، ولی اگر دلایلی که در این پست می آیند را بخوانید، احتمالاً قانع خواهید شد.

  1. در حال حاضر که کپی رایت در مورد آثار خارجی نداریم، سایت ها و حتی شرکت های محترم داخلی محصولات همان شرکت ها را با عنوان اریجینال، با قیمتی نصف قیمت اصلی می فروشند، غافل از این که این نسخه کپی است و مفت نمی ارزد! یا حتی در یک مورد دیگر، در بسیاری از سایت های داخلی تبلیغ آیپاد شافل اصل با قیمت کمتر از 30 هزار تومان وجود دارد، در حالی که آیپاد شافل اصل دستکم 50 دلار در آمریکا قیمت دارد!

  2. در حال حاضر، بیشتر تولیدکنندگان نرم افزار، ایبوک، آهنگ و … خارجی اصولاً کاربران ایرانی را به رسمیت نمی شناسند، در حالی که همان کاربران ایرانی با صرف هزینه هایی که در مجموع کمتر از هزینه خرید نسخه اصل همان محصولات نیستند، از نسخه کپی آن ها استفاده می کنند. (برای مثال، شما هنگامی که نسخه کپی یک برنامه را نصب می کنید، در عمل با خطر انواع آسیب های نرم افزاری رو به رو می شوید که می توانند سببب نابودی اطلاعات شما شوند.)

  3. زمانی که یک برنامه نویس خارجی، برنامه ای را می نویسد، بازار هدف او بیشتر کشورهای جهان است. طبیعی است که یک برنامه نسبتاً ضعیف نیز دستکم هزینه ساخت خود را باز می گرداند و آن برنامه نویس انگیزه ادامه کار خود را خواهد داشت. در حالی که در ایران، به دلیل نبود کپی رایت و برخی مسائل دیگر، بازار هدف یک برنامه نویس به ایران محدود می شود. از آنجا که در ایران مردم به کپی رایت و حقوق برنامه نویس و … عقیده ای ندارند، کسی حاضر نیست برای آن پول بپردازد. نتیجه این که بیشتر برنامه نویسان، انگیزه خود را از دست می دهند و بسیاری از برنامه نویسان تراز اول ایرانی، به استخدام شرکت های بزرگ آمریکایی درمی آیند و در عمل برای ایران صنعت نرم افزار باقی نمی ماند. برای مثال، کافی است به یکی از سایت های دانلود ایرانی که نسخه آزمایشی یک برنامه ایرانی را عرضه می کند، سر زده و بخش نظرات آن را بخوانید.

البته این 3 دلیل، تنها بخش کوتاهی از این دلایل بودند و اگر بخواهم همه آن ها را بنویسم، مثنوی هفتاد من کاغذ (یا هفتاد پست وبلاگ!) خواهد شد. در هر صورت، پیوستن ایران به قانون کپی رایت بین الملل می تواند تأثیر بسیار خوبی بر صنعت نرم افزار و به طور کلی، صنعت تولید محتوای الکترونیک بگذارد.

بیش تر بخوانید در کپی رایت و اوپن سورس | دو برنامه‌نویس