دبیان ۷.۰ که به نام Wheezy نیز شناخته می شود سرانجام منتشر شد. توزیع دبیان که بصورت جامعه محور نگهداری و ساخته می شود یکی از قدرتمندترین و پایه ای ترین گنو/لینوکس هاست؛ پدر توزیع های مطرح دیگری نظیر اوبونتو و مینت و… نیز هست و پیوند عمیقی با پروژه گنو و آزادی نرم افزار دارد.

در حیطه تغییرات ظاهری، اولین موردی که جلب توجه می کند مهاجرت به گنوم نسخه ۳.۴ و استفاده از رابط کاربری گنوم شل بعنوان میزکار اصلی توزیع است. ولی تغییرات مهم بسیاری در پس پرده این نسخه صورت پذیرفته که استفاده از Wheezy را برای برپایی سرویس های ابری خصوصی (Cloud) ساده تر و بهینه تر می کند. حتما اطلاع دارید که دبیان یکی از مطرح ترین توزیع ها در حیطه پایداری سرور و امور پردازشی سنگین ابری و مجازی ست. جالب توجه است که توسعه دهندگان دبیان پس از نسخه ۶ موسوم به Squeeze بیش از دو سال برای آماده سازی این نسخه ی پایدار وقت صرف کرده اند.

نسخه پایدار توزیع دبیان بر اساس برنامه های اثبات شده و به شدت مورد بررسی قرار گرفته ساخته می شود که موجب پایداری هرچه بیشتر این توزیع می شود که البته هزینه آن استفاده از نسخه های نه چندان به روز نرم افزارهاست. برای نمونه کرنل به کار رفته در این انتشار، نسخه ۳.۲ لینوکس است که در ژانویه ۲۰۱۲ منتشر شده است. همچنین بجای نسخه فعلی برنامه اشتراک فایل Samba (نسخه ۴) از نسخه ۳.۶.۶ این برنامه استفاده شده است. این رویکرد محافظه کارانه به خوبی اهداف دبیان را محقق می کند. کاربرانی که مایل به استفاده از نسخه های جدیدتر برنامه ها هستند می توانند از شاخه های ناپایدار و تستینگ این توزیع بهره ببرند که البته برخلاف تصور عامه… از بسیاری توزیع های دیگر پایدار تر هستند. دیگر نرم افزارهای دبیان ۷ شامل X.Org 7.7، LibreOffice 3.5، Bind 9.8، GCC 4.7، MySQL 5.5، PostgreSQL 9.1 و ورژن ۲.۷.۳ و ۳.۲.۳ پایتون می شود.

نسخه ۱۰ مرورگر IceWeasel که یک نسخه اختصاصی و بی نام فایرفاکس است نیز این انتشار را همراهی می کند. نسخه OpenJDK نیز قدیمی بوده و توصیه می شود کاربران جاوا را از مرورگر خود غیرفعال کنند تا با مسائل امنیتی که جاوا در این سال باعث آن ها بوده روبرو نشوند.

همانند همیشه در قسمت نصب دبیان، هم حالت گرافیکی و هم حالت متنی نصب در دسترس هستند؛ ولی بعنوان یک ویژگی نوآورانه در دبیان ۷.۰ می توان به سیستم راهنمای صوتی نصب اشاره کرد که به منظور هدایت کسانی که مشکل بینایی دارند در طول فرایند نصب ارائه شده است. این ویژگی یک تکمیل کننده برای پشتیبانی فعلی از کاربران با دستگاه های بریل بوده و به کاربران این امکان را می دهد که بدون داشتن دستگاه هایی که پیش تر مورد نیاز بود به نصب دبیان بپردازند.

در حیطه مدیریت معماری های چندگانه تغییرات مهمی رخ داده است. پشتیبانی Multiarch جدید این اختیار را به کاربران می دهد که برنامه های با معماری های متفاوت را بر روی یک سیستم نصب کنند برای نمونه برنامه های ۳۲ بیت و ۶۴ بیت می توانند بدون مشکل نصب شوند و سیستم بصورت خودکار و به نحو صحیح وابستگی ها را تشخیص داده و رفع  و رجوع خواهد کرد. معماری های متنوعی در این نسخه از دبیان مورد پشتیبانی قرار گرفته اند که از جمله ان ها می توان به ۳۲-bit PC IA32 (i386), 64-bit PC X86-64 (amd64), PowerPC (powerpc), Oracle SPARC (sparc), MIPS (bigendian mips and little endian mipsel), Intel Itanium (ia64), IBM S/390 (31-bit s390 and 64-bit s390x) و ARM اشاره کرد.

[align=center]

[/align]

همچنین به کمک کردن به توسعه دهندگان نرم افزارهای آزاد در دستیابی به فناوری ابری معروف است. پروژه های متعددی در این زمینه این امر را پیش می برند که برای مثال می توان به OpenStack و Xen Cloud Platform (XCP)  اشاره کرد که هر دو در دبیان ۷ جایگذاری شده اند. XCP راه کارهای مجازی سازی را فراهم می کند و OpenStack نیز مجازی سازی اجرا شده توسط XCP را مدیریت نموده و بر اساس آن، کلاود شخصی مقیاس پذیر را ارائه خواهد کرد. XCP همچنین با CloudStack و OpenNebula نیز کار خواهد کرد.

به منظور دستیابی به اطلاعات جزئی تر، کامل تر و دقیق تر می توانید نکات انتشار دبیان ۷ را به زبان های متعدد در این لینک بیابید. راهنماهای نصب نیز برای کاربرانی که مایل به نصب دبیان Wheezy باشند در دسترس است. ایمیج های CD و DVD این نسخه از روش های متفاوت BitTorrent، دانلود jigodo و از بستر HTTP یا FTP در دسترس قرار دارند.

نسخه 7.0 توزیع دبیان موسوم به Wheezy منتشر شد | LinuxReview