سلام.
۲۰۱۸ هم اومد اما شاید سوالی برای ما پیش بیاد اینه که آیا تو این سال بیشتر باید سمت کدوم زبان برنامه نویسی بریم یا کدوم روباید یاد بگیریم. این مقاله نتیجه تحقیق من در چند سایته که امیدوارم برای شما هم مفید واقع بشه. شاید به من ایراد بگیرید که چرا اسم فلان زبان برنامه نویسی رو نیاوردی! حیقیت اینه که من سعی کردم بیشر زبانهایی رو لیست کنم که از نظر بازار کار مخصوصا در ایران زبان های ایده آلی هستند. در هر صورت اگر پیشنهادی در این خصوص دارید حتما بفرمائید.

۱- جاوا

یکی از کاربردی ترین زبان های برنامه نویسی حتما جاوا است! جاوا همه جا میتواند باشد. جاوا Cross platform است. جاوا بسیار شبیه به زبان برنامه نویسی ++C است و میتوان گفت آمد تا از پیچیدگی های ++C کم کند. نسبت به ۲۰۱۷ شغل های مربوط به این زبان برنامه نویسی کاهش پیدا کرده اما بدلیل محبوبیت بسیار زیاد این زبان، میشود آن را در صدر لیست قرار داد. با یاد گرفتن این زبان برنامه نویسی شما همیشه کار دارید!

۲- جاوا اسکریپت

زبان وب! بسیار پرقدرت وکاربردی. بیشترین زبان برنامه نویسی مورد استفاده برنامه نویس ها از زبان خودشان جاوا اسکریپت است!. این زبان برنامه نویسی بیشتر برای برنامه نویسی Front-end استفاده میشود اما با ظهور برنامه هایی مانند Node.js حالا در سمت سرور هم کار میکند. اگر برنامه نویس وب هستید حتما از این زبان استفاده کرده اید اما باید در موردش بیشتر فکر کنید.

۳- PHP

ساده، پر قدرت،محبوب. PHP در حال حاضر تقریبا کل وب را گرفته است! کمپانی های خیلی بزرگ مانند فیسبوک، یاهو، ویکی پدیا و... از این زبان استفاده کرده اند. همچنین اکثریت سیستم های مدیریت محتوا مانند Wordpress، joomla و... از این زبان استفاده میکنند

پس با توجه به این موارد اگر شما میخواهید آینده کاری خوبی به عنوان یک توسعه دهنده وب داشته باشید حتما باید این زبان را یاد بگیرید. یا آشنایی داشته باشید.

۴- #C

توسط مایکروسافت ساخته شده. قوی و دارای بازار کار. برای توسعه برنامه ها در پلتفرمهای مایکروسافت و برای ساخت بازی های رایانه ای هم استفاده میشود. شما توسط این زبان و فریمورک Net. میتوانید همه چیز بسازید! از وب سرویس ها گرفته تا اپ های موبایلی. این زبان هم در لیست زبان های کارساز دنیا محسوب می گردد.

۵- Ruby on rails

چند منظوره. %100 شی گرا. سطح بالا و بسرعت در حال رشد. بیشتر برای کسانی پیشنها میکنیم که یک یا چند زبان برنامه نویسی رابلد باشند. کدهای ruby بصورت ذاتی دارای خوانایی بالایی هستند و این یک مزیت بزرگ است. شاید در حال حاضر در کشور ما مخاطب نداشته باشد اما ما باید این زبان در لیست بررسی قرار بدهیم. برای مثال اپل، توییتر، گیت هاب،Airbnb از این زبان استفاده کرده اند.

۶- Python

همه کاره و قدرتمند. بخاطر Syntax ساده اش یکی از بهترین زبانها برای شروع برنامه نویسی است و در بسیاری از دانشگاه ها اولین زبانی است که به فراگیران آموزش داده میشود. .شغل های مربوطه به این زبان در حال افزایش است.

۷- ++C

بسیار قدرتمند و محبوب. در سال ۱۹۸۳ به عنوان جایگزین زبان C معرفی شد. ,ویندوز، مرورگر کروم و محصولات شرکت Adobe فقط چند نمونه از میلیون ها برنامه نوشته شده با این زبان هستند. همچنین تقریبا بیشتر زبانهای برنامه نویسی موجود با این زبان نوشته شده اند. امروزه بیشتر از ++C در پروژه های خیلی بزرگ و برای ساخت بازی ها استفاده میشود.

منابع:
https://fossbytes.com/in-demand-programming-languages-2018-list/
https://medium.com/swlh/best-10-programming-languages-to-learn-in-2018-2d6cbc5ffc2a
https://www.pixelcrayons.com/blog/web/php-vs-python-vs-ruby-comparison/
https://www.coursereport.com/blog/ruby-vs-python-choosing-your-first-programming-language

آخرین ویرایش: 01-01-2018 ???? 20:00، توسط رضا رمضانپور