توضیح تصویر

OpenStack چیست ؟

OpenStack به مجموعه ‌ای از ابزارهای نرم‌ افزاری متن باز گفته می شود که به منظور ساختن و مدیریت کردن زیرساخت ‌های رایانش ابری شامل ابرهای خصوصی و عمومی بکار می ‌رود و حوزه عملیاتی آن در رایانش ابری، ارائه زیرساخت به عنوان سرویس یا IaaS می باشد. این پروژه‌ی متن باز به کمک تعداد زیادی کمپانی بزرگ که سال‌هاست در زمینه های مختلف شبکه و… فعالیت دارند و هزاران توسعه دهنده دیگر، توسعه می یابد.

مقدمه ای بر OpenStack

OpenStack این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کند تا ماشین‌های مجازی یا instanceها را با هدف مدیریت یا انجام وظایف مختلف، با مشخصات سخت‌افزاری و شبکه‌ای دلخواه، در مدت زمان بسیار کم بسازند. در محیط ابری، مقیاس پذیری به صورت افقی بوده به این معنا که افزودن و کاهش ماشین‌های مجازی بنا به بار کار آن ها، به راحتی امکان پذیر است. به طور مثال فرض کنید یک سرویس شبکه¬ای بر روی 2 ماشین مجازی در حال پاسخ به درخواست کاربران می‌باشد، اگر در این سناریو تعداد درخواست‌های وارد شده به این سرویس بیشتر از حد آستانه‌ای که قبلاً تعریف شده است، شود یک ماشین مجازی به این مجموعه اضافه و تعداد ماشین‌های در حال سرویس دهی را به 3 عدد می‌رساند. به طور مشابه هنگامی که بار کاری به حالت قبل برگردد و در یک بازه زمانی مشخص از حد آستانه کمتر بماند ماشین ساخته شده بعد از این مدت مشخص پاک و پیکربندی محیط بروزرسانی می‌شود.

نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره شود این است که OpenStack پروژه‌ای متن باز است. بدین منظور که هرکسی می‌تواند به کد منبع آن دسترسی پیدا کند و تغییرات مورد نظر و یا مورد احتیاج خود را در آن اعمال نماید و آن‌ها را با جامعه OpenStack به اشتراک بگذارد. این بدین معناست که OpenStack از توانمندی هزاران توسعه دهنده در سراسر دنیا بهره می‌برد که منجر به بزرگ‌تر شدن و قدرتمندتر شدنش می‌شود.

تاریخچه Openstack

در جولای 2010، شرکت Rackspace و NASA با همکاری هم پروژه متن باز رایانش ابری را شروع کردند که بعدها OpenStack نام گرفت. پروژه OpenStack برای کمک به سازمان ها برای راه اندازی سرویس های راه اندازی رایانش ابری برروی سخت افزارهای استاندارد در نظر گرفته شد. اولین نسخه ارائه شده این جامعه با نام Austin بود و بعد از 4 ماه تصمیم بر آن گرفته شد که به صورت دوره های ماهیانه بروز رسانی هایی برای این نرم افزار ارائه شود. بعدا پروژه ای با نام مستعار Nebula در سیستم Rackspace Cloud File platform به این منظور راه اندازی شد.

در سال 2011، برنامه نویسان Ubuntu پروژه OpenStack را به صورت پیش نمایشی با نام Bexar در Ubuntu در نسخه 11.04 ارائه کردند. در نهایت در همان سال نیز Debian نیز پروژه OpenStack با نام Cactus برروی سیستم عامل Debian 7.0 Wheezy ارائه کرد.

در اکتبر 2011، SUSE یک نسخه پیشنمایش از OpenStack با نام Diablo را ارائه کرد.

در سال 2012، RedHat اقدام به معرفی توزیعی از OpenStack با نام Essex نمود و پس از آن در سال 2013 گروه RedHat نسخه ای با پشتیبانی تجاری از OpenStack با نام Grizzly را در جولای 2013 معرفی نمود.

در دسامبر 2013، شرکت Oracle اقدام به ورود به پروژه OpenStack نمود و پروژه OpenStack را برروی Oracle Solaris قرار داد.

در می 2014، شرکت HP سیستمی به نام HP Helion را معرفی کرد که نسخه نمایشی از سیستم OpenStack برای HP بود و بر پایه Icehouse قرار داشت.

در مارچ 2015، همچنان NASA از OpenStack به عنوان رایانش ابری اختصاصی برای سیستم های خود استفاده می کند و پشتیبان OpenStack public cloud نیز می باشد.
نسخه های مختلف OpenStack

هر یک از نسخه های اپن استک دارای نام‎ متفاوتی هستند. این نام‏ها به وسیله کمیته فنیOpenStack پیشنهاد داده شده و انتخاب می‏شوند. لیست نسخه های Openstack به شرح زیر می باشد و در طول زمان به روز می گردد.

نام نسخه سال معرفی آخرین وضعیت
Rocky 2018 در حال توسعه
Queens 2018 در حال عیب یابی در فاز دوم
Pike 2017 در حال پشتیبانی
Ocata 2017 در حال پشتیبانی
Newton 2016 پایان پشتیبانی
Mikita 2016 پایان پشتیبانی
Liberty 2015 پایان پشتیبانی
Kilo 2015 پایان پشتیبانی
Juno 2014 پایان پشتیبانی
Icehouse 2014 پایان پشتیبانی
Havana 2013 پایان پشتیبانی
Grizzly 2013 پایان پشتیبانی
Folsom 2012 پایان پشتیبانی
Essex 2012 پایان پشتیبانی
Diablo 2011 پایان پشتیبانی
Cactus 2010 منسوخ شده
Bexar 2010 منسوخ شده
Austin 2010 منسوخ شده

اخرین اطلاع از وضعیت نسخه های مختلف در releases.openstack.org موجود است.
توسعه دهندگان OpenStack

هم اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت از جمله :

IBM
Fujtsu
Oracle
Yahoo
Citrix
Dell
AMD
Intel
Canonical Ltd
SUSE
HP
Cisco Systems

و شرکت‌ها و افراد بسیار زیاد دیگری به این پروژه پیوسته‌ و در حال توسعه آن هستند.

آخرین ویرایش: 23-04-2019 ???? 14:39، توسط mojtabanaserei