بسم الله الرحمن الرحیم

سلام مجدد خدمت دوستان اینبار میخوایم تبدیل میکروکنترلر avr اتمگا 328p رو به آردوینو و برنامه نویسی با کامپایلر آردوینو رو آموزش بدیم. میکرو کنترلر ما یه پکیج DIP هست و 28 پایه داره شما باید با استفاده از یه کریستال 16 مگاهرتز و دو عدد خازن 22 پیکو فاراد کلاکش رو تامین کنید و بعد ریست رو با یه مقاومت 10 کیلو اهمی پول آپ کنید سپس با یک میکرو سوییچ به GND متصلش کنید تا در صورت نیاز ریستش کنید(میدونید که ریست این میکرو ها با LOW کردن انجام میشه).

توضیح تصویر

برای تغذیه هم میتونید از یه رگلاتور خطی استفاده کنید مثل 7805 و خروجیش رو به یه خازن 10 میکرو موازی کنید برای ورودی هم یه ولتاژ بین 6.5 تا 10 ولت خوبه و اون رو به 5 ولت مورد نیاز میکرو تبدیل میکنه :

توضیح تصویر

بعد از اینکه همه چی اوکی شد و مدارتون رو ساختین قبل از برنامه ریزی میکرو اول باید آردوینو بوت لودر رو روی حافظه فلش میکرو پروگرم کنید تا قابلیت برنامه ریزی با کامپایلر آردوینو رو بدست بیاره. خوب برای اینکار پایه های mosi ،miso ،sck ،vcc ،gnd و ریست آردوینو رو به میکرو متصل کنید سپس در کامپایلر آردوینو از قسمت مثالها یا همون اگزمپلز گزینه arduino isp رو اپلود کنید و بعد نوع پروگرم رو در قسمت tools روی arduino as isp انتخاب کنید و در آخر از سربرگها گزینه tools و گزینه burn bootloader رو بزنید.

توضیح تصویر

حالا شما دو راه برای پروگرم کردن میکروتون دارید یا اینکه بیاید از یه آردوینو یونو با میکرو DIP استفاده کنید(اگه smd باشه میکرو کنترلر رو نمیشه برداشت) و یا اینکه از مبدل usb to ttl استفاده کنید که میتونه یو اس بی رو تبدیل کنه به پورت سریال و اینطوری میتونید کدها رو روی میکرو بریزید و از سریال مانیتور هم استفاده کنید. نکته! پایه های rx,tx به علاوه تغذیه و ریست رو به میکرو میبندید و پروگرم میکنید. حالا وقتی مبدل ttl استفاده میکنید tx به rx و rx به tx(ضربدری) و وقتی آردوینو استفاده میکنید میکرو رو از مدار جدا میکنید و tx به tx و rx به rx (مستقیم) ببندید.

توضیح تصویر