چرا تلگرام بدرد برنامه نویس نمی خورد؟ چرا نباید سوالتان را در گروه تلگرامی بپرسید؟ یکی از پدیده های عجیب که متاسفانه بیشتر در ایران شاهدش هستیم وجود گروه های متعدد برنامه نویسی در پیام رسان تلگرام و با تعداد برنامه نویس های تقریبا زیاد است. آیا واقعا تلگرام مکان مناسبی برای فعالیت یک برنامه نویس است؟ قطعا خیر. اما چرا؟

با فعالیت در تلگرام هیچ سابقه یا رزومه ای ثبت نمیشود

بدون شک یکی از مهارتهای یک برنامه نویس جست و جوی مسائل در اینترنت است، میدانیم که بحث ها و پرسش و پاسخ هایی که در گروه های تلگرامی وجود دارند به هیچ عنوان قابل جست و جو از طریق اینترنت نبوده و این باعث میشود که در این گروه ها دائما سوالهای تکراری مطرح شود. با این اوصاف، چه دلیلی وجود دارد که یک برنامه نویس متوسط یا حرفه ای به شما در تلگرام کمک کند؟ چه فایده ای برای او دارد زمانی که نه برایش رزومه ای میشود، نه پروفایلی دارد و نه امتیازی و مدالی که قابل پیشرفت باشد؟ وقتی از آنها سوالی بپرسید حتما در پاسخ به شما میگویند که در اینترنت جست و جو کنید. از طرفی شما حتی با پرسش یک سوال خوب در یک سایت تخصصی برنامه نویسی ممکن است به هزاران نفر که مشکل مشابهی دارند کمک کنید. در این شرایط هم شما و هم فرد پاسخ دهنده سود میبرید و به جامعه برنامه نویسی کمک میکنید.

پاسخ های اشتباه و گمراه گننده

بنا به دلایلی که در بند اول بیان شد، برنامه نویس های خوب در تلگرام حضور ندارند پس شما سوالتان را از چه کسانی میپرسید؟ احتمال اینکه پاسخ سوال شما درست نباشد یا به کلی گمراه شوید خیلی زیاد است( هرچند که ممکن است به ظاهر مشکل شما بصورت موقت حل شده باشد) اما در یک سایت تخصصی اگر کسی به سوال شما جواب نادرست بدهد توسط دیگر برنامه نویسان رای منفی دریافت میکند و یا پاسخ او حذف میشود. ممکن است فردی که به شما پاسخ میدهد در یک شرکت بسیار بزرگ مشغول به کار باشد و براحتی به سوال شما پاسخ کامل میدهد. چنین مکانی برای یک برنامه نویس قابل اعتماد و قابل پیشرفت است.

عدم وجود صفحه بندی مشخص

در یک پیام رسان تمامی پیامها فقط داخل یک صفحه است! در گروهی که تعداد اعضای زیادی داشته باشد چگونه سوال میپرسید؟ سوال شما در میان آن همه چت گم خواهد شد. مشخص نیست کدام سوال است و کدامین پیام پاسخ کدامین سوال است! در یک سایت برنامه نویسی قطعا هر سوالی یک صفحه مجزا دارد و تمامی محتوای آن صفحه درباره همان سوال است، هیچ چیز دیگری وجود ندارد. شما خیلی سریع دنبال بهترین پاسخ که بیشتری رای را دریافت کرده میروید و مشکلتان حل میشود. بدون سرگیجه!

عدم وجود هرگونه فیلتر یا دسته بندی

فرض میکنیم شما برنامه نویس وب هستید. در تلگرام شما مجبورید دنبال یک گروه جاوا اسکریپت، یک گروه مثلا پایتون، یک گروه HTML و CSS ، یک گروه فریمورک بک، یک گروه فریمورک فرانت و چند مورد دیگر بگردید اگر تمامی مشکلاتی که در بالا به آن اشاره شد هم وجود نداشته باشند این مورد به تنهایی عذاب آور است. اما در یک سایت برنامه نویسی همه ی اینها را برای شما مهیا کرده است و برای کدام از تکنولوژی های موجود نوعی دسته بندی وجود دارد که میتوانید موضوعات مرتبط با هرکدام را مرور کنید و یا آنها را دنبال کنید تا بیشتر آن موضوعات خاص را در سایت ببینید. حتی میتوانید دسته بندی ها را بلاک کنید تا از آن موضوع چیزی برای شما نمایش داده نشود.

محتوای متفرقه اسپم و نبود مدیریت

هرچند که اغلب در گروه ها ربات هایی برای مدیریت محتوا قرار داده میشود اما بخاطر طبیعتی که یک نرم افزار چت دارد به هیچ عنوان نمیتوان آن را بدرستی مدیریت کرد تا یک محتوای سالم و بدردبخور داشته باشد. ممکن است شما در گروه جاوا باشید اما در آن فردی سوالی در مورد معافیت خدمت سربازی بپرسد! و این اصلا عجیب نیست. اما در سایت برنامه نویسی محتوا توسط مدیران و افراد حرفه ای و حتی خود کاربران با قابلیت ریپورت کنترل شده و باعث میشود یا یک موضوع با کیفیت بالا بوجود بیاید. قطعا شخصی که در باره خدمت سربازی سوال دارد وارد سایت برنامه نویسی نمیشود و اگر هم شد در پاسخ به سوال برنامه نویسی سوالش را نمی پرسد.

عدم وجود امکانات مورد نیاز برنامه نویس ها

زمانی که شما وارد یک سایت برنامه نویسی میشوید از همان ابتدا پیشرفت شما قابل مشاهده خواهد بود و سوابق فعالیت های شما ثبت میشوند. شما پروفایل برنامه نویس خواهید داشت. مهارتهایتان برای سایر همکارانتان قابل مشاهده خواهد بود و از این طریق کسانی که دنبال مهارت خاصی میگردند و یا بدنبال استخدام افراد هستند میتوانند براحتی شما را پیدا کنند و با شما تماس بگیرند. در برخی سایت های برنامه نویسی مانند irdevs.com قابلیت درج آگهی استخدام و جست و جوی برنامه نویس ها بر اساس مهارت وجود دارد. مهارتهای شما بصورت خودکار برحسب فعالیتی که در دسته بندیها دارید محاسبه میشوند. به علاوه بر اساس فعالیتی که دارید اعتبار و مدال دریافت خواهید کرد. این موارد میتواند تاثیر بسزایی در آینده شغلی شما داشته باشند.

در یک سایت تخصصی برنامه نویسی با توجه به محیطی که وجود دارد شما به سرعت پیشرفت خواهید کرد. مقایسه کنید با یک پیامرسان که صرفا برای چت ساخته شده است!

معرفی irdevs.com

بدون شک و بدون اغراق تا این زمان سایت irdevs.com (جامعه برنامه نویسان ایران) با توجه به امکاناتی که دارد قطعا بهترین سایت و جامعه برنامه نویسی در ایران است. تمامی مواردی که در بالا برای یک سایت خوب برنامه نویسی آورده شد را ما در این وبسایت قرار دادیم و دائما هم در حال بروزرسانی هستیم. ما به هیچ عنوان هدف بومی سازی سایتی مانند stackoverflow را نداشته ایم و این از امکانات مختلف سایت مشهود است.

SO یک سایت پرسش و پاسخ و است اما پرسش و پاسخ تنها یکی از امکانات irdevs.com هست. در این سایت شما میتوانید سوال برنامه نویسی بپرسید، مقاله آموزش برنامه نویسی بفرستید، نظرسنجی ارسال کنید و یا آگهی استخدام برنامه نویس درج کنید. هر کدام از این نوع موضوعات ویژگی های خاص خودشان را دارند. برای شما وقتی شما موضوعی با نوع سوال ایجاد میکنید قابلیت انتخاب بهترین پاسخ و کامنت برای آن فعال میشود. همین اتفاق برای دیگر انواع موضوع هم صدق میکند. بنابراین فعالیت irdevs با stackoverflow تفاوت دارد و تنها در بحث سوال و جواب برنامه نویسی سایت تقریبا مشابه Stackoverflow در ایران است. قطعا بدون هرگونه تعصبی ما فعالیت در سایت های بین المللی را به دلیل ارتقای سطح علمی افراد توصیه میکنیم اما تصویر میکنیم اغلب وجود یک سرویس محلی نیاز است تا نیازهای مربوط به افراد آن جامعه را بطور خاص برطرف کند.

حقیقت دیگری هم وجود دارد که ما را تشویق به راه اندازی این سایت کرد و آن اینست که بسیاری از برنامه نویسانی که در ابتدای راه هستن عموما نمی‌توانند سوال خود را بدرستی مطرح کنند و مورد دوم ضعف زبان انگلیسی است که در این صورت نمیتوانند سوال را در سایت های بین المللی بپرسند. در این مواقع هم irdevs با محیط دوستانه ای که ایجاد میکند میتواند کمک کننده باشد. بدیهی است که تسلط بر زبان انگلیسی از مهارت‌های الزامی یک برنامه نویس است و ما به هیچ عنوان قصد نداریم با استفاده از این ضعف به جذب مخاطب بپردازیم. اما تا زمانی که این ضعف وجود داشته باشد قطعا برای سوال برنامه نویسی irdevs بهتر از گروه تلگرامی است!

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که در این پست به آن اشاره کردیم امیدواریم که دوستان بتوانند مکان مناسب برای فعالیت خود پیدا کنند و از پیامرسانها خارج شوند زیرا هیچ برنامه نویسی که بفکر آینده شغلی خود و پیشرفت باشد از این نرم افزارها برای برنامه نویسی استفاده نمیکند.

برای پرسیدن سوال برنامه نویسی کافیست در عرض ۱۰ ثانیه و با حساب گوگلتان وارد سایت بشوید و دکمه "ایجاد بحث جدید " را کلیک کنید.

آخرین ویرایش: 14-08-2021 ???? 17:57، توسط رضا رمضانپور