مارک الیوت زاکربرگ (به انگلیسی: Mark Elliot Zuckerberg) (متولد ۱۴ مه ۱۹۸۴) مؤسس وب گاه شبکه اجتماعی آنلاین فیس بوک در آمریکا است. مجلهٔ تایم وی را به عنوان شخصیت سال ۲۰۱۰ انتخاب کرده است.

-او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان علوم کامپیوتر به خصوص پشتوانهٔ «اندرو مک کالم»، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس این وب گاه کرد. او اکنون به عنوان مدیر اجرایی در فیس بوک فعالیت می کند.

-در سال ۲۰۰۸، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش را شخصاً کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زده است. هم اکنون وب گاه فوربس، دارایی های وی را ۶،۹ میلیارد دلار اعلام کرده است.

-درسال ۲۰۱۰ او به عنوام شخص سال تایم از سوی مجله تایم انتخاب شد.

-در سال ۲۰۱۰ فیلمی با عنوان شبکهٔ اجتماعی به کارگردانی دیوید فینچر در مورد مارک زاکربرگ و فیس بوک ساخته شد. این فیلم که براساس کتاب میلیاردرهای تصادفی نوشتهٔ بن مزریک تهیه شده، به نحوهٔ شکل گیری و تأسیس فیس بوک و مسائل و کشمکشهای پیرامون آن می پردازد. قابل ذکر است که نه مارک زاکربرگ و نه هیچکدام از شرکای نزدیک وی در تهیه و ساخت این فیلم همکاری نداشته اند.

از مارک زاکربرگ(Mark Zuckerberg) که یک تحصیل کرده هاروارد است به عنوان بیل گیتس بعدی یاد می کنند. اما شاید بنیانگذار مایکروسافت هم در برابر این جوان تسلیم شود.

[align=center]

[/align]

مارک زاکربرگ متولد نیویورک در تاریخ ۱۴ مه ۱۹۸۴ می باشد. زاکربرگ مؤسس و مدیر اجرایی شبکه اجتماعی فیس بوک است. او به عنوان یک دانشجوی دانشگاه هاروارد با کمک دانشجویان کامپیوتر به خصوص «اندرو مک کالم» ، «داستین موسکویتز» و «کریس هاگز» اقدام به تأسیس فیس بوک کرد.

زاکربرگ و گیتس شباهت های بسیاری با هم دارند. هر دو در سن 19سالگی شرکت های خود را راه اندازی کرده اند و هر دو پیش زمینه یی درخشان دارند. زاکربرگ فرزند پدری دندانپزشک و مادری روانپزشک است. او در نیویورک بزرگ شد و از سن 10سالگی برنامه نویسی کامپیوتری را شروع کرد. جیم بریر مدیر فیس بوک می گوید اولین باری که با زاکربرگ ملاقات کرده از سن پایین شریکش بسیار تعجب کرده و برای همکاری با او تردید کرده است.

در سال ۲۰۰۸، مجله فوربس او را جوانترین میلیاردر که ثروتش را شخصاً کسب کرده معرفی کرد و ثروت او را ۱٬۵ میلیارد دلار تخمین زد. اما هم اکنون وب سایت فوربس، دارایی های وی را ۶،۹ میلیار دلار اعلام کرده است. و در بین میلیادرهای دنیای IT رتبه 9 را قبل از استیو جابز (مدیر عامل اپل) دارد.

مارک زاکربرگ تمام دارایی هایش را از منبع شبکه اجتماعی پرطرفدارش (فیس بوک) به دست آورده است. کارشناسان اعلام کرده اند که ارزش شبکه اجتماعی او نسبت به سال گذشته میلادی تا سه برابر بیشتر شده است. با درآمدی که انتظار می رود تا پایان سال 2010 به 2 میلیارد دلار برای یک سال برسد، شرکت وی هنوز کاملا خصوصی است، سرمایه گذاری های خصوصی انجام شده در شرکت زاکربرگ برابر 23 میلیارد دلار است.

زاکربرگ همچنین طبق اطلاعات منتشر شده 16 امین فرد باهوش جهان تکنولوژی ، 9 امین میلیادر دنیای دیجیتال و جزو 40 نفری می باشد که اینترنت را دگرگون گرده اند می باشد.

منابع:
wikipedia.org
forums.mahandownload.com