سلام
مهم ترین عامل موفقیت استارتاپ ها شروع سریع و کوچک است

پروسه ای که باید انجام شود :

  • حداقل محصول و خدمات خود را تولید و ارائه میکنیم.
  • به جمع آوری بازخوردها میپردازیم. در این مرحله اگر بازخورد خوبی دریافت کردیم به مرحله بعد میرسیم اگر بازخورد نامناسب بود باید کمی چرخش کنیم.
  • با ارائه بیزینس پلن به سرمایه گذار و همچنین شرح موقعیت کنونی (مرحله اثباتِ درآمدزاییِ ایده) سرمایه ای را جذب میکنیم.
  • طی مدتی کوتاه به رشدی عظیم و درآمدی بالا دست پیدا میکنیم.

4 مرحله فوق بسیار بسیار خلاصه بیان شدند تا کاملا قابل فهم باشند. اما بیایید عوامل ذکر شده دیگر را مورد بررسی قرار دهیم...
ایده : ایده بسیار مهم است. اما نه مهم تر از شروع سریع و کوچک. فرض کنید یک ایده خوب در ذهن دارید اما ماه ها و حتی سال ها آن را اجرا نکنید. یا منتظر باشید تا سرمایه بزرگی از آسمان برسد و سپس آن ایده را اجرا کنید. چه اتفاقی خواهد افتاد؟؟ شما هیچ وقت این ایده را اجرایی نمیکنید و دیگران آن را اجرا کرده حال یا به درآمد میرسند و یا شکست میخورند. اده حتی اگر عالی باشد نمیتواند مهم ترین بخشِ کار باشد. چه بسیار ایده های فوق العاده ای که به بدترین شکل ممکن اجرا شدند و یا آنقدر دیر اجرا شدند که نتیجه لازم را دریافت نکردند. به نت برگ نگاه کنید. مگر نت برگ و تخفیفان از خود ایده ای داشتند ؟؟؟ آنها فقط نسخه خارجی یک ایده خوب را در ایران لوکالایز کرده و سریعا اجرا کردند. و حتی کوچک.

توسط ARchive.org به شکل و شمایل قبلی سایت تخفیفان مراجعه کنید (web.archive.org/web/20110528170407/http://takhfifan.com). حتی ظاهری بسیار ساده و داشت. اگر هم اکنون همچین وبسایتی را مشاهده کنید آیا آینده ای میلیاردی را برای آن متصور خواهید شد؟؟!! اگر پاسختان منفی است پس باید بگویم که هنوز باورهایتان در مورد استارتاپ ها ایراد دارد. کتاب نوپای ناب را مطالعه کنید.

**سرمایه : **

در این که سرمایه نقش مهمی را در پیشرفتِ سریع ترِ کار بازی میکند هیچ شکی نیست. اما نکته اینجاست : عامل اصلی نیست!! به کسب و کارهای اینترنتی موفقِ امروز نگاه کنید. دیجی کالا و آمازون را مثال میزنم. کدام یک از آنها در ابتدا انبارهای چند صد متری و چند هزار متری داشتند؟ کدامیک در ابتدای کار 700 پرسنل استخدام کردند و به آنها حقوق دادند؟ این باور را از سر خود بیرون کنید که سرمایه عامل اصلی موفقیت است. به هیچ عنوان اینطور نیست. فقط یک سرمایه اندک و کوچک داشته باشید و سریع و کچک شروع کنید کافیست. همان کاری که هزاران کارآفرینِ موفق در داخل و خارج از کشور انجام دادند!

بازاریابی :

این عامل زمانی مهم میشود که ایده شما امتحان خود را پس داده باشد. چرا که قبل از آن رقبایی وجود ندارند که نیاز باشد عالی بازاریابی کنید. ابتدا بازخوردها را جمع آوری کنید و سرمایه گذار جذب کنید، عامل بازاریابی هم به کارتان اضافه خواهد شد.
*** در تمام توضیحاتِ فوق قصد داشتم تا به یک نکته مهم اشاره کنم و آن هم جمع آوری بازخورد کاربران بود. این مورد بسیار مهم است. چرا که هیچ ایده ای را نمیتوان 100% موفق یا نا موفق دانست مگر تا زمانی که آن را ارائه کنیم و بازخوردها را جمع آوری کنیم. و بهترین و سریع ترین و کم هزینه ترین راه همین شروع سریع و کوچک است. ***
امیدوارم همه عزیزان در مسیر کارآفرینی موفق باشند.

https://modireweb.com