بررسی مداوم عملکرد وبسایت در موتورهای جستجو امری حیاتی و مهم است. تجزیه و تحلیل دقیق عملکرد سایت به شما کمک می کند وضعیت سئو سایت را بررسی کنید. امروزه ابزارهای زیادی برای بررسی سئو سایت وجود دارد و گوگل سرچ کنسول یکی از آن‌هاست.

کنسول جستجوی گوگل یا گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) یکی از بهترین ابزارهای موجود برای سئو است. این ابزار تا سال ۲۰۱۵ با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد و پس از آن به گوگل سرچ کنسول تغییر نام داد. گوگل سرچ کنسول کاملاً رایگان است. هر وبسایتی، صرف نظر از پلتفرمی که بر روی آن ساخته شده است، می تواند از آن استفاده کند.

توضیح تصویر

**آموزش نصب گوگل سرچ کنسول روی سایت
**گوگل به هرکسی اجازه بررسی و مشاهده وضعیت وبسایت در سرچ کنسول را نمی‌دهد. برای این منظور باید ثابت کنید که شما مالک سایت هستید و مالکیت خود را تایید کنید. برای نصب سرچ کنسول به صفحه اصلی سرچ کنسول مراجعه کنید. روی دکمه Start now کلیک کنید و وارد حساب گوگل خود شوید یا اگر حساب گوگل ندارید یک حساب بسازید. در این مرحله شما ۲ گزینه خواهید داشت.

نصب گوگل سرچ کنسول از طریق اضافه کردن رکورد DNS (Domain Property): شما از این روش زمانی استفاده می‌‌کنید که می‌خواهید گوگل تمامی زیردامنه‌های موجود در یک دامنه را ردیابی کند که میتواند زیر دامنه‌هایی باشد که با «.m» یا «www» یا هر چیزی که فکرش را بکنید شروع بشود. این حالت شامل پروتکل‌های مختلف نظیر http و https و ftp نیز می‌شود.
نصب سرچ کنسول از طریق از طریق آپلود فایل (URL prefix property): نصب سرچ کنسول با این روش نسبت به روش قبلی اطلاعات کمتری در اختیار شما می‌گذارد و در این حالت گوگل تنها اطلاعات یک آدرس مشخص را ردیابی می‌کند. برای مثال شما اگر آدرس http://nardebangroup.com را وارد کنید، قادر به مشاهده اطلاعات آدرس https://nardebangroup.com نخواهید بود. به همین دلیل لازم است که در این روش آدرس دقیق و درست سایت خود را وارد کنید.

آموزش تصویری نصب گوگل سرچ کنسول در آپارات
آموزش ویدیویی نصب گوگل سرچ کنسول روی سایت در یوتیوب

**پس از ورود به حساب گوگل خود، یک پیام خوشامدگویی به شما نمایش داده خواهد شد و ۲ گزینه خواهید داشت. از سمت چپ آدرس دامنه خود را وارد کنید:
**
توضیح تصویر
پس از وارد کردن دامنه تصاویر زیر به شما نمایش داده خواهد شد. در این مرحله با زدن دکمه copy متن نشان داده شده کپی می‌شود. این متن یک txt رکورد است که باید در تنظیمات DNS سایت شما وارد شود. بعد از وارد کردن DNS رکورد، دکمه verify را بزنید.

در صورتی که دانش فنی لازم برای این کار را ندارید می‌توانید متن کپی شده را برای پشتیبانی هاست خود ارسال کنید و از آن‌ها برای ایجاد رکورد مورد نظر کمک بخواهید. پشتیبانی فنی هاست به شما در تنظیم این رکورد کمک خواهند کرد. لازم به ذکر است تغییرات رکوردهای dns معمولا نیاز به زمان برای انتشار کامل دارد. پس از ایجاد رکورد مورد نظر ۲۴ ساعت صبر کنید و سپس دکمه verify را بزنید.

آخرین ویرایش: 03-05-2022 ???? 19:44، توسط گروه دیجیتال نردبان