وردپرس (wordpress) چیست و چه کاربردی دارد؟

هرآنچه لازم است درباره وردپرس (wordpress) بدانید
وردپرس تاریخچه جالبی دارد. در سال 2003 نرم‌افزاری جدید و حرفه‌ای برای وبلاگ‌نویسی وارد دنیای وب شد. نرم‌افزاری که بعدها تبدیل به وردپرسی شد که اکنون می‌شناسیم و یکی از بهترین سایت‌سازهای دنیا را در دسترس همه مردم جهان قرار داد. این نوشتار پس از تعریف چیستی وردپرس نگاهی دارد به کاربردها، ویژگی‌ها، برتری‌ها، معایب و نصب وردپرس، همچنین چند سایت وردپرس معروف دنیا را به شما معرفی می‌کند. پس با ما در شتاب دی ام با مروری بر وردپرس و ویژگی‌های سایت وردپرسی همراه باشید.
وردپرس WordPress چیست؟
ساده‌ترین تعریف وردپرس به ما می‌گوید: نرم‌افزاری برای طراحی سایت است. اما پاسخ دقیق‌تری هم می‌توان برای پرسش وردپرس چیست و چه کاربردی دارد پیدا کرد. سایت رسمی (wordpress) این نرم‌افزار را این‌طور تعریف می‌کند:

وردپرس نرم‌افزاری متن‌باز است که برای ساختن وبسایت، وبلاگ و اپلیکیشن‌های زیبا استفاده می‌شود. در واقع این CMS یک سیستم مدیریت محتوای سایت‌ساز است که امکان ساخت و راه‌اندازی انواع سایت‌ها را در اختیار همگان قرار داده است. همچنین در پاسخ سوال وردپرس چیست می‌توان گفت wordpress نرم‌افزاری تحت وب است که با نصب آن می‌توان در مدت کوتاهی یک سایت را ساخت و راه‌اندازی کرد. ساخت سایت با وردپرس نیاز به تخصص و برنامه‌نویسی ندارد و هر کسی می‌تواند با یاد گرفتن کار با نرم‌افزار وردپرس به طراحی سایت اقدام کند. پنل ساده (wordpress) هم امکان مدیریت سایت و گذاشتن مطلب و تولید محتوا را در اختیار همگان قرار داده است.
نکته جالب این است که به‌راحتی می‌توان سایت وردپرسی را به یک فروشگاه آنلاین تبدیل کرد و کار و کسب‌های زیادی را راه‌اندازی کرد. اگر هنوز هم برایتان سوال است که سایت وردپرسی چیست و آیا می‌تواند به‌عنوان یک وبسایت رسمی مورد استفاده قرار گیرد، بهتر است بدانید حدود 40 درصد وبسایت‌های دنیا وردپرسی هستند.

WP چیست؟
هرجا که صحبت از طراحی سایت بود و شما با کلمه WP برخورد کردید، بدانید که WP مخفف WordPress است. اما سایت وردپرسی چیست و چه مزیت هایی دارد؟

زبان wordpress چیست؟
برای آشنایی بیشتر با این نرم‌افزار ابتدا باید بدانید زبان وردپرس چیست. این سیستم مدیریت محتوای متن باز به زبان PHP نوشته شده و برای ذخیره‌سازی داده‌ها از دیتابیس MySql استفاده می‌کند. البته این اطلاعات بیشتر برای کسانی کاربرد دارد که می‌خواهند در این نرم‌افزار تغییراتی ایجاد کنند. در غیر این صورت برای کار کردن با نرم‌افزار wordpress نیازی به دانستن زبان آن نخواهید داشت.

نصب نرم‌افزار وردپرس چگونه است؟
همان‌گونه که در تعریف چیستیِ wordpress اشاره شد، یک نرم‌افزار سایت‌ساز متن‌باز و رایگان است. این نرم‌افزار در دسته CMS ها (Content Management System) قرار دارد. سیستم مدیریت محتوای وردپرس یا CMS نوعی نرم‌افزار است که برای ایجاد و راه‌اندازی یک وب‌سایت طراحی شده است. CMS نقش پررنگی در مدیریت متن و محتوای تصویرهایی دارد که در سایت‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین این ابزارِ طراحی سایت قابلیت‌های بسیاری از طراحی پوسته وب‌سایت، تا مدیریت نوشته‌ها، مطالب و تصویرها در اختیار کاربرانش می‌گذارد.

کسانی که با مفاهیم برنامه‌نویسی آشنایی دارند، می‌دانند این نرم‌افزار جزو نرم‌افزارهای متن باز است و متن‌باز بودن آن به این معنا است که می‌توان قابلیت‌های مختلفی به آن اضافه کرد. به‌عبارتی می‌توان (wordpress) را شخصی‌سازی کرد و مطابق با خواسته خود، آن را طراحی و پیاده‌سازی کرد. نصب نرم‌افزار wordpress برای راه‌اندازی یک وب‌سایت، به‌راحتی بر روی هاست قابل نصب است.
برای مطالعه کامل این مقاله به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید:
منبع: https://shetabdm.com/blog/what-is-wordpress/

آخرین ویرایش: 24-11-2022 ???? 22:02، توسط mehti64